Blue Jasmine Blurayrecension

Releasen för ”Blue Jasmine” på bluray skedde i dagarna och jag har sett Scanbox Entertainments utgåva. Woody Allen tillhör en av mina absoluta favoriter när det gäller att skapa film. Han har en diger meritlista med hela 19 Oscarsnomineringar varav 4 Oscarsvinster och med detta tillhör han de stora giganterna alla tider i filmbranschen. Förra filmen Förälskad i Rom var inte riktigt lyckad och får ses som ett mellanspel, men med dramakomedin Blue Jasmine är han tillbaka i gammal god form igen. Filmen är en av Woody Allens bästa på många år och är i klass med filmer som ”Hannah and Her Sisters”, ”Matchpoint” och ”Midnatt i Paris”. Efter att ha förlagt handlingen i många av sina filmer de senaste åren i europa är Woody Allen nu tillbaka i USA och handlingen rör sig mellan New York och San Francisco.

Överklassfrun Jasmine Har levt lyxliv hela livet som maka till affärsmannen Hal. Livet har bestått av lyxshopping och bjudningar, men när Hal anklagas för bedrägeri i mångmiljardklassen upplöses äktenskapet och när advokaterna gjort sitt står Jasmine utblottad. Nu får hon se hela sin sociala prestige, Chanel-dräkterna och lyxlivet smulas sönder och i panik flyr hon New York och anländer desperat och chockad till San Francisco för att bo med sin syster Ginger som arbetar i en mataffär. Det blir en enorm kulturkrock men också en möjlighet för systrarna att se närmre på de problem de båda brottas med.

Blue Jasmine är ingen film där gapflabben avlöser varandra, utan här får vi tragikomik i den högre skolan serverad. Cate Blanchett är Oscarsnominerad för sin roll som Jasmine och det är inte svårt att förstå, för med kirurgisk precision ger hon oss ett porträtt av en kvinna på väg mot den svarta avgrunden. När hon väl börjar inse att grunden till förfallet ligger i henne själv är det för sent. Hade det inte varit för makens ekonomiska kollaps hade hon aldrig förnedrat sig med att fly till sin syster, i San Fransico, vars anspråklösa liv hon föraktar. Historien hoppar mellan det tidigare lyxlivet i New York och vardagslunken i systerns lägenhet och kontrasten är slående. Systern är skild och letar nytt bland arbetarklassen och hon hittar fenomenale Bobby Cannavale i form av störige och mycket svartsjuke Chili. Jasmine har högre målsättning än så och letar män med högre potential, män som kan ge henne lyxlivet tillbaka. Helt osentimentalt och utan skyddsnät skildras de bägge systrarnas liv och många scener är typiska Woody Allen, med stark och intelligent dialog och humor i detaljerna.

Sally Hawkins är också Oscarsnominerad för sin roll som systern Ginger och här är hon nästan lika optimistisk som i Happy Go Lucky. Men i det stora hela är det här Cate Blanchetts film. Med utomordentlig yrkesskicklighet ger hon oss ett knivskarpt kvinnoporträtt av en kvinna på väg mot det totala nervsammanbrottet, i en berättelse som faktiskt är ganska tragisk. Det blir nästan full pott för Woody Allen och Blue Jasmine, med betyget en superstark 4/5. För mer om Blue Jasmine med bilde och filmklipp, segla in här.